Direktlänk till inlägg 5 december 2015

Brutal ärlighet

Av minnarcisstiskafamilj - 5 december 2015 08:49

Att jag uppskattar brutal ärlighet.
Många personer med Aspergers syndrom uppskattar rakhet,tydlighet.ärlighet.
något som kan bero på olika saker.

Det kan t.ex vara så att man har svårt att lägga märke till och/eller tolka icke-verbala signaler

och att man därför har behov av att få även den icke-verbala informationen i ord.

En sådan person är jag.

Jag har ofta svårt att uppfatta icke-verbala signaler som signalerar att en person t.ex tycker om mig.

Därför föredrar jag att personen säger ?jag tycker om dig?.

Då är personen, enligt mig, rak och tydlig den sortens rakhet både behöver och uppskattar jag verkligen mycket.

Om någon däremot inte tycker om mig, och t.ex inte vill umgås med mig längre,

så uppskattar jag att personen
säger:

?Jag förstår verkligen om du blir ledsen nu, men tyvärr känner jag inte att vi passar som vänner.?

Om personen inte vill vara fullt så rättframkan personen när jag frågar om hon/han vill ses

? hitta på att hon/han inte kan.

Om hon/han inte samtidigt föreslår en alternativ dag  att träffas.
Så kommer jag efter ett tag att förstå att personen inte vill.

Då är personen, enligt mig, också ganska rak.tydlig och ärlig mot mig.

Däremot blir det svårt för mig om personen försöker signalera sitt "ointresse med icke-verbala signaler när vi träffas"
Då riskerar budskapet att helt gå mig förbi.

Det finns också en del personer med Aspergers syndrom som helst vill att andra människor ska vara så ärliga som möjligt och som
"t.ex. undanber sig finkänslighet och vita lögner"

En sådan person är inte jag, men några gånger har det hänt att andra människor trott det.

"Då har de pratat till mig på ett sådant sätt att jag uppfattat dem som burdusa"
framfusiga/okänsliga
och sådant tycker jag är obehagligt.

Eftersom det varit fråga om nya människor så har jag inte alltid tänkt att det hela kunnat bero på ett missförstånd,

utan det har hänt att jag felaktigt uppfattat en person som hård och kall. Elak.
I dessa fall har missförståndet antingen klarats upp när jag tagit mod till mig och talat om för personen att jag blivit ledsen,
eller när personen i fråga märkt att jag själv är finkänslig och ganska försiktig.

Precis som det kan bli missförstånd när andra människor inte känner till hur jag fungerar eller vilka symtom jag har, så kan det bli missförstånd när andra inte vet hur jag inte fungerar eller vilka symtom jag inte har.
Sådana missförstånd kan undvikas dels genom att andra människor frågar om jag t.ex förstår ironi,skämt dels genom att jag själv tänker på att inte bara tala om vilka vanliga aspergersymtom jag har, utan också vilka jag inte har.

Det sistnämnda har jag, ärligt talat, inte alls varit särskilt bra på, men jag lovar och svär att bli bättre på det. 
Varje ny dag så hanterar jag olika situationer på jobbet mm..
Då jag övat att jobba med mina svårigheter genom att lära in mig nya färdigheter genom att lyssna se läsa av och läsa av de sociala koderna bland människor.
Tänker till en extra gång innan jag svarar men ibland blir det fel för jag förstår inte i bland människors beteende. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av minnarcisstiskafamilj - 13 december 2020 08:07

Låt erfarenheten med personen i fråga lära dig om den person som man aldrig vill vara. Det finns ett stort självförtroende och inre frid i detta. Att bara avsluta negativa och destruktiva relationer. Genom att behandla andra på korrekta sätt,...

Av minnarcisstiskafamilj - 11 december 2020 19:52


Helt klart är att vissa människor har en personlighet som är exceptionellt manipulativ. Dem kan övertyga vem som helst om vad som helst. Han/Hon tycker om att kontrollera andra. Och de drar sig inte för att ljuga och förvränga sanningen för att...

Av minnarcisstiskafamilj - 11 december 2020 19:39


Var väldigt tyst och var noga med vem du pratar med. Hör du att personen pratar illa om sina vänner och anhöriga. Lyssna men svara inte. För personen pratar säkerligen illa om dig då du inte befinner dig i hans/hennes närvaro. Stryp kontakten...

Av minnarcisstiskafamilj - 11 december 2020 19:28


Man vet att den kvinnliga psykopatin skiljer sig från den manliga. På så sätt att kvinnliga psykopater har ett annat brottsspektra än män. Våldshanligar är mindre vanliga bland dem. -Manliga psykopater agerar ut på ett mer våldsamt sätt och de kvi...

Av minnarcisstiskafamilj - 11 december 2020 18:49


Perfekt på ytan, defekt inuti ger dig verktyg och strategier för att hantera relationen och skydda dig själv och era eventuella barn. Genom bokens många beskrivningar får du möjlighet att känna igen din egen livssituation. Fick den i brevlådan pris ...

presentation

Att växa upp med en narcisstisk familj att överleva och avsluta relationen.

Senaste inläggen

HTLM

Gör upp med baktalarna

1 Konfrontera.
Om någon snackar skit, fråga varför.
Oftast mår skitsnackaren själv dåligt.
Snackas det mycket skit på en arbetsplats bör chefen ta upp problemet.

2  Tro på dig själv.
Om någon snackar skit om dig, fråga andra människor om de tycker att påståendena stämmer. När du får veta att de inte gör det känns det bättre.

3  Stäm av.
Förekommer skitsnack om dig på flera olika håll?
Prata med någon du litar på och stäm av.
Kanske stämmer en del av snacket om dig?

4  Säg ifrån. Om någon snackar skit om en gemensam bekant, säg att det inte är okej att prata på det viset.

5  Kolla fakta. Innan du pratar skit om någon - ta reda på fakta. Förmodligen är det inte alls så illa som du trodde.

6  Skvallra inte öppet.
Prata med en vän du litar på i stället för att vädra dina åsikter i fikarummet.

7  Tänk på följderna.
Tänk på att den du baktalar eller sprider rykten om mår dåligt av det.

8  Sära på er. Om du inte klarar av att jobba tillsammans med någon, kolla om det går att göra en omorganisation så att du inte behöver jobba med vederbörande.

9  Erkänn dina brister. Erkänn för dig själv att du också skvallrar.

Saker som gör att vi skvallrar på jobbet

●Stress

●Avundsjuka

●Hotad maktbalans

●Misstroende

●Osäkerhet

●Rädsla

●Dålig information

●Slarvigt lyssnande

KALENDER

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Besöksstatistik

ÖVERSÄTTNING

HTLM-KOD


Ovido - Quiz & Flashcards